Zarządzanie VMU i zapisanymi stanami gier na konsolę Dreamcast  |  Autor - Rolly

     

 
Czytniki kart SD są już dość tanie oraz łatwiej dostępne na naszym rynku. Dość dużo tego typu przystawek do DeCe sprzedają chińczycy oraz nasz rodak znany z forum - xzer0, który tworzy je osobiście w Polsce. Kolejnym posiadaczem tego urządzenia stał się nasz kolega redaktor Martinex, dla którego jedną z najważniejszych jego funkcji miała być archwizacja stanów gry i odpowienia ich obróbka np. na domowym PC.
Jak się okazało, temat jest dość cieżki do rozgryzienia. Jedyne narzędzenie, które wspiera czytnik czyli DreamShell, zgrywa całą memorkę do formatu .VMD i właściwie nie da się normalnie zarządzać pojednyńczymi sejwami.
Stąd na pomoc przychodzę znów ja!
Ten oto materiał przyda się wszystkim, którzy mają podobny problem jak Marcin.
Tekst nie tylko opisze Was wszystkie czynności ale po krótce scharakteryzuje również wszystkie przydatne programy, które przydadzą się podczas zabawy z VMU.

Zaczynamy od przygotowań i listy tego co będzie nam potrzebne. Wszystkie pliki są dostępne w naszym dziale Downloads (Narzędzia dla konsoli Sega Dreamcast).

- Dreamshell (nagrywany na CD)
- VMU Exploler by Speud
- Chankast VMS Data Browser by ElSemi (aka VMSBrowser)
- DC Save Converter
- VMU Tool by SiZiOUS  & Speud

Na wstępie wypal Dreamshella np. przy pomocy używanego już przez nas wielokrotnie BootDreams. Możesz dodać plik dummy przed wypaleniem, aby laser nie mielił cedeka.Załduj kartę SD z wolnym przynajmniej 1MB do czytnika. Włączamy DS i z głownego menu wybieramy VMU Manager.

Następnie po załadowaniu wskazujemy kartę pamięci, którą chcemy skopiować. Po lewej stronie zobaczymy listę stanów gry.Po prawej stronie wskazujemy ikonę kartę SD.

Po załadowaniu gałką zjeżdzamy po środku na ikonę z memorką. Potwierdzenie i kliknięcie wywoła zrzut pamięci  VMU. Odczekujemy chwilę aż program skończy kopiowanie. Po udanej próbie na karcie SD pojawi plik z nazwą vmudump001.vmd
To tyle. Plik z karty na VMU wgrywamy klikając na plik VMD. Pamiętajcie, że ta funkcja nadpisuje całą memorkę. Drugie kliknięcie klawisza "A" uruchamia proces. Klawisz "B" cofa do listy.

To tyle. Wyłączamy konsolę i przekładamy kartę do naszego PC.

Odpalamy program VMU Exploler by Speud. Nasz plik musi mieć zmienione rozszerzenie. Po kropce dajemy więc zamiast VMD skrót BIN
Z menu FILE wybieramy OPEN VM i wskazujemy nasz plik. Tadam! Oto cała nasza memorka i lista sejwów.
Tu możemy zrobić z nimi wszystko. Kopiować, usuwać, importować i eksportować jako pojedyńcze stany do plików DCI czy VMI+VMS. Do tego dochodzi zgrywanie ikon, naprawa CRC, formatowanie czy tworzenie nowych własnych kart pamięci. Nie zapomnijcie po obróbce zapisać jej przez opcję SAVE VM. Program wspiera zrzuty memorek w formatach BIN,VMU i DCM (Nexus Card). Dzięki tej aplikacji spokojnie podzielicie gry do folderów np. po gatunkach. Koniec z bałaganem!
PS. Gry z zabezpieczeniem przed kopiowaniem między memorkami należy wyeksportować i ponownie zaimportować aby usunąć wpis PROTECTED. W przypadku jeśli będziecie mieli problem z otworzeniem waszego zrzutu karty pamięci należy użyć Chankast VMS Data Browser by ElSemi (aka VMSBrowser).

Chankast VMS Data Browser by ElSemi (aka VMSBrowser) to narzędzie stworzone do emulatora konsoli Dreamcast - Chankasta. Z powodzeniem używane również przy programie NullDC.
Aby uruchomić nasz zrzut pamięci należy koniecznie umieść plik programu w tym samym folderze co nasz plik i zmienić rozszerzenie VMD na BIN a nazwę na vms001 (.. gdzie kolejne cyfry to kolejne memorki), np. vms002.bin .Inaczej aplikacja nic nie wykryje. Program ElSemiego jest trochę uboższy w opcje ale radzi sobie dobrze z naszymi plikami. Pozowala eksportować pliki do formatu DCI i RAW, importować VMI+VMS i DCI, RAW oraz poprawiać sumę kontrolną.

Przedostatnie narzędzie to DC Save Converter. Program będzie użyteczny  przy zamianie DCI na VMI+VMS i na odwrót. Pozwala również zdejmować zabezpiecznie przed kopiowaniem i zmieniać datę oraz zapisywać ikony.

Ostatni program to VMU Tool. Do czego się przyda? Niestety program również nie otworzy całej memorki. Pozostają tylko sejwy typu DCI i VMI+VMS. Aplikacja pozwala na obróbkę plików VMI+VMS. Możemy zmienić i zapisać prawa autorskie, opis, zdjąć lub założyć blokadę na kopiowanie czy stworzyć do pliku VMS brakujący startujący plik VMI czy skojarzyć go z poprawym sejwem. Dodatkowo dodano możliwość zapisu ikony i pełnego raportu z opisem danego stanu gry.

To wszystko co powinniście wiedzieć na temat zarządzania zapisami z gier. Poznaliście podstawy obróbki całego zrzutu pamięci oraz pojedyńczych plików. Bez problemu stworzycie bezpieczną bibliotekę sejwów, które można wykorzystać również na emulatorach konsoli Dreamcast. Teraz tylko zmieńcie nazwę pliku ponownie na .VMD i wrzucie na kartę SD.

* PS. Nie próbujcie wrzucać pojedyńczych sejwów przez Dreamshella. Aplikacja potrafi się wykrzaczyć.
* PS2. Mogą pojawić się problemy gdy wgrywacie na kartę zawierającą 200 bloków własny zrzut memorki, ktora zawiera odblkowane 241 bloków. Konieczne wtedy będzie wcześniejsze użycie na takiej VMU DreamExplolera.
* PS3. Dograna nowa memorka i jej lista gier może nie odświeżyć się samoczynnie. Należy wtedy wykonać restart konsoli.
* PS4. Sejwy wrzucicie / pobierzecie z takich stron jak : https://bswirl.kitsunet.org/ i https://www.gamefaqs.com/dreamcast