Logo SEGA-SKY i Dr. Robotnika z serii Sonic

SEGA-SKY

Niebo dla fanów konsol Dreamcast i Saturn od 2005 roku

Przełącznik 50/60 Hz dla konsoli Sega Saturn - Felieton

Autor - xzer0 → Złota rączka SEGA Saturn MOD
Konsola SEGA SATURN model 1

Wstęp

Witam wszystkich majstrów. Dzisiaj na warsztat pójdzie ponownie Sega Saturn. Zapytacie co będziemy działać tym razem? Więc tak. Konsola Saturn nie była zbyt udana. Najlepiej odczuć to mogą gracze w regionie PAL. Gry były przeważnie produkowane z myślą o japońskim sprzęcie, gdzie system wyświetlanie obrazu jest zupełnie inny niż w Europie. Więc tak. W Japonii i USA jest amerykańskie NTSC, a u nas PAL. Inna specyfikacja obrazu, plus fakt że gry były projektowane z myślą o NTSC, sprawiła że wiele tytułów została potraktowana po macoszemu przy konwersji dla konsol europejskich. W wielu tytułach odczuwalne jest znaczne spowolnienie tempa o około 17%. Podobny efekt uzyskamy gdy uruchomimy japońską grę na europejskiej konsoli. Przy obecnych cenach gier z regionu PAL a dużym rynkiem tanich importów, taka modyfikacja jest koniecznością. W tym poradniku ograniczę się tylko do konsol z regionu PAL.

Do dzieła! Czego potrzebujemy?

  • śrubokręt
  • lutownica, cyna, topnik
  • kabelki
  • przełącznik
  • nóż do tapet
  • multimetr

Rozbieramy konsolę. Nie będę wstawiał tu zdjęć. Ukazał się poradnik dotyczący jak to zrobić. Gdy dobierzemy się już do płyty głównej STOP. Musimy ją zidentyfikować. Płyt było wiele i w różnych płytach proces moda wygląda inaczej.

IDENTYFIKACJA MODELU PŁYTY GŁÓWNEJ

Teraz szybkie wyjaśnienie. Istnieje kila metod na tego moda. Metoda partyzancka, polegająca się na podłączeniu bezpośrednio pod procesor, metody lżejsze, polegające na wyszukaniu punktów na płycie głównej. Są też metody do których nie musimy używać przełącznika, zamiast tego programowalnego układu, lecz nie przedstawię ich z prostej przyczyny, nigdy ich nie robiłem. Tutaj przedstawię tylko prostą modyfikację ze switchem. Aby uniknąć niebezpieczeństwa uszkodzenia konsoli, lutując pod procesor, musimy zidentyfikować konsolę. Tak naprawdę Sega nie wydała Saturna model 2. W trakcie produkcji wprowadzane były drobne zmiany, jednak wszystkie modele to było jedno i to samo. Przyjęło się uważać że konsola z owalnymi przyciskami do model 1, a z okrągłymi to model 2. Jednak płyt głównych było więcej, a nawet oba modele dzieliły tą samą przez pewien czas.

MODEL 1 MODEL 2
Przyciski owalne okrągłe
Dioda Access jest brak
Szerokość taśmy napędu 20-pin 21-pin
Układ scalony na płytce napędu 32/64 pin brak jest

Istniały w Europie 3 rewizje Saturna.

Model 1:

  • Saturn model 1 PAL wersja 1
  • Saturn model 1 PAL wersja SD (Skrót od: Second Design?)

Model 2:

  • Saturn model 2 PAL wersja SD (Skrót od: Second Design?)
  • Saturn model 2 PAL z rewizjami płyt głównych VA9, VA7, VA13
Konsola SEGA SATURN model 1 Konsola SEGA SATURN model 1 europejska

Konsola SEGA SATURN model 1 (po lewej siwa japońska, po prawej europejska)

Konsola SEGA SATURN model 2 Konsola SEGA SATURN model 2 europejska

Konsola SEGA SATURN model 2 (po lewej biała japońska, po prawej europejska)

Rodzaje płyt głównych:

SEGA SATURN Model 1

Płyta główna SEGA SATURN Model 1

Najstarszy europejski model. Nie ujrzymy tutaj rewizji płyty głównej. Mój poradnik będzie się opierał na tym modelu.

SEGA SATURN MODEL 1/2 SD

Płyta główna SEGA SATURN MODEL 1/2 SD

Druga rewizja, występująca w modelu 1 i 2. Jak widzimy brak tutaj numeru rewizji (Tylko VA bez żadnego numeru), lecz widzimy napis PAL SD.

SEGA SATURN Model 2 rewizja VA 9 (są też VA 7 i VA13)

Płyta główna SEGA SATURN Model 2 rewizja VA9

Ponadto zdjęcia japońskich płyt głównych:

VA0 CCI - nie znam jej europejskiego odpowiednika

Płyta główna VA0 CCI

VA 6 SG - odpowiednik w europie VA7

Płyta główna VA 6 SG

Układy scalone napędów.

SEGA SATURN Model 1/2 SD

Układ scalony napędu Model 1/2 SD

W tym modelu na płytce napędu, będzie występował 64-pinowy układ. W modelu 1 (nie SD) nie występuje żaden.

SEGA SATURN Model 2 VA9, VA7, VA13

Układ scalony napędu Model 2 VA9, VA7, VA13

Tutaj występuje układ 32 pinowy.

To wszystkie metody identyfikacji europejskich konsol. W konsolę amerykańskie i japońskie nie zagłębiałem się, gdyż ciężko znaleźć konkretne informacje. Na pewno część płyt głównych będzie odpowiednikiem tych europejskich tak jak japońskie VA6 SG i europejskie VA7. Jestem pewien tego iż sporo konsol, szczególnie w Japonii to nietypowe konstrukcje. Wykonując modyfikacje łatwiejszą metodą, można próbować na japońskim i amerykańskim sprzęcie. W razie niepowodzenia nic nie powinno się stać. Sam eksperymentowałem ze swoim Saturnem model 1, gdzie wszystkie strony opisywały tą modyfikację jako niemożliwą w tym modelu. Próbowałem schematów z innych rewizji. Nic się nie stało, po wszystkim wracałem do fabrycznego rozwiązania. Raz nawet pokusiłem się o przecięcie ścieżek. Dopiero na jednej z hiszpańskich stron znalazłem rozwiązanie, którym się z wami podzielę tutaj.

Modyfikacja 50/60Hz

Metoda 1 – podpięcie się pod nóżkę procesora (wszystkie modele)

Ta metoda jest ekstremalnie ryzykowna, lecz zadziała w każdym modelu. Polega na podniesieniu nóżki od procesora graficznego i przylutowania jej bezpośrednio do przełącznika. Nie polecam jej gdyż, łatwo uszkodzić konsolę.

Aby wykonać tą modyfikację, lokalizujemy procesor graficzny. Jest to jedyny 160 nóżkowy chip na płycie głównej. Posiada on oznaczenie w modelu VA9 315-5964, a w moim modelu 1 315-5960.

Lokalizacja chipa w modelu 1:

Lokalizacja procesora graficznego w modelu 1
Procesor graficzny w modelu 1

Teraz co należy zrobić? Ano wylutować i podnieść do góry nóżkę 79 z tego chipa i podłączyć ją do środkowego pinu w przełączniku, a pozostałe piny przełącznika do +5V i GND (masa). Brzmi prosto, jednak ta nóżka jest na tyle delikatna iż możemy nieodwracalnie uszkodzić konsolę. Tylko dobry majster będzie umiał ją postawić po nieudanym zabiegu, a takiego ciężko znaleźć.

Lokalizacja nóżki 79. Zauważcie że nóżki procesora są ponumerowane na krańcach (ostatnia to 80).

Lokalizacja nóżki 79 procesora graficznego

I teraz jak będzie wyglądało wykonanie tego moda.

Nakładamy trochę cyny na grot, dajemy dużo topniku na pin 79. Przygrzewamy pin aby cyna się rozgrzała i żyletką delikatnie podnosimy do góry nóżkę. Lutujemy do niej kabel i całość warto zalać klejem na gorąco, aby uniknąć przypadkowego uszkodzenia.

Podnoszenie nóżki procesora
Podniesiona nóżka procesora

Kabel należy przylutować do środkowego pinu w przełączniku. Dwa pozostałe do +5V i GND, które możemy znaleźć w pinach zasilacza.

Podłączenie przełącznika

I teraz miejsce skąd możemy "zabrać" 5V i GND

Piny zasilania 5V i GND

Po drugiej stronie płyty głównej:

Piny zasilania po drugiej stronie płyty

Metoda 2 – przylutowanie przełącznika do punktów na płycie głównej

Ta metoda jest prostsza i mniej inwazyjna, również tak samo skuteczna. Wykonałem ją na moim Saturnie model 1. W każdym modelu wykonuje się ją inaczej, dlatego poradnik ten może być obarczony błędami o których nie wiem, gdyż korzystam z zagranicznych źródeł i nie mogłem zweryfikować ich, gdyż nie mam tylu konsol.

*Saturn model 1 PAL

Większość stron podaje że ten model nie działa z przełącznikiem założonym metodą 2. Próbowałem różnych metod i już miałem się poddać. Nic nie chciało działać. Obraz tracił synchronizację. Znalazłem jednak post na hiszpańskim forum jak dobrze pamiętam. Przedstawię wam tutaj działającą metodę na ten model:

Sprawcą zamieszania jest pewien mały układ na płycie głównej. Lokalizujemy go.

Układ scalony na płycie głównej modelu 1
Układ scalony 315-5746

U mnie jest on oznaczony 315-5746. Co musimy zrobić? Podnieść nóżkę 1 i połączyć ją z GND (masą). Podnoszenie nóżki tutaj to nie jest taki duży problem, jest stosunkowo duża i nie wygina się tak jak te z procesoru graficznego. Masę znajdziemy również na tym samym układzie, jest to największy pin, który znajduje się na środku z każdego boku.

Podniesiona nóżka układu 315-5746

Po skończonej robocie:

Gotowa modyfikacja układu 315-5746

Teraz możemy się zająć montażem przełącznika.

Znajdujemy pole SW4 oznaczone na zdjęciu nieopodal gniazda rozszerzeń i baterii.

Pole SW4 na płycie głównej

Lutujemy przełącznik wedle schematu bezpośrednio do SW4.

Schemat podłączenia przełącznika

Do środkowego lutujemy żółte pole z obrazka (pin 79), natomiast do jednego ze skrajnych pinów pole czerwone z obrazka powyżej (+5v). Masy nie musimy lutować, gdyż domyślnie konsola działa w 50Hz i nie trzeba jej przestawiać.

*SEGA SATURN MODEL 1/2 SD

Tutaj sytuacja jest najprostsza. Wystarczy założyć przełącznik do pola SW4 i tylko to (BEZ podnoszenia nóżek). Procedura jest identyczna jak w Modelu 1.

*SEGA SATURN MODEL 2 VA9, VA7, VA13

Ciężko mi było znaleźć odpowiednie zdjęcie, myślę iż będzie wystarczająco jasne dla wszystkich. W tych modelach należy przeciąć jedną ścieżkę i przylutować punkt do przełącznika. Punkt znajduje się na tylnej stronie płyty głównej:

Punkt modyfikacji na płycie głównej modelu 2

Przecinamy ścieżkę nożykiem do tapet i lutujemy się do punktu widocznego na zdjęciu. Punkt ten lutujemy do środkowego pinu przełącznika, a pozostałe dwa skrajne kolejno do 5V i GND.

Miejsce przecięcia ścieżki na płycie głównej

Podsumowanie

W poradniku tym starałem się przekazać podstawowe metody na wykonanie tej modyfikacji dla wszystkich konsol. Większość informacji zaczerpnięte jest z zagranicznych serwisów, dlatego musicie wziąć pod uwagę margines błędu wynikający z różnorodności sprzętu. Radzę oprócz tego poradnika posiłkować się innymi poradnikami, filmami na YT i robić pomiary punktu czy na pewno jest połączony z pinem 79. W szczególności należy zwrócić uwagę na modyfikację konsol VA9, VA7, VA13, gdyż istnieje tam dużo niejasności.

Źródła:

Autor: xzer0

Kontakt

Masz pytania dotyczące portalu czy kanału na YouTube? Interesuje Cię reklama? Chcesz współtworzyć stronę? Napisz do nas!
• Forum: Zajrzyj i dołącz do naszej społeczności!
• O redakcji portalu: Kliknij po więcej informacji
• E-mail: rolly(@)sega.c0.pl